Selecteer een pagina
Verborgen parels uit de rekken vissen, daar geniet Valentina De Pauw uit Waregem van. “Dan denk ik: nice, dit gaat niemand anders hebben! Dat maakt het zoeken zo leuk.”
Valentina maakt deel uit van een jonge generatie voor wie hergebruik en bewust duurzaam consumeren steeds meer een evidentie is. En die connecteert met de boodschap van de slogan ‘Nieuw is zo passé’, waarmee we sinds 2019 jongeren willen aanspreken.

De Kringloopwinkel is er voor iedereen, zoveel is zeker. De meest recente imagocampagne, gelanceerd in 2019, richt zich evenwel duidelijk tot een jongere generatie. Hoewel bij deze groep het bewustzijn rond duurzaamheid groeit, voelen zij zich niet altijd aangesproken door De Kringloopwinkel. Of is het nog onvoldoende duidelijk dat je ook in onze winkels hippe spullen kan vinden?

Dagdisco

Valentina Depauw was daar al van overtuigd nog voor de campagne gelanceerd werd. Haar eerste bezoek aan een kringloopwinkel was voor haar een eye opener. Zo herinnert ze het zich: “Ik studeerde in Gent en wilde iets nieuws om naar een dagdisco te gaan. Dus stapte ik de lokale kringloopwinkel binnen, dicht bij mijn kot. ”Haar oog viel op een bloesje, dat tot haar verwondering heel goedkoop bleek. En zij was niet de enige die enthousiast was. “Bleek dat ik er superveel complimentjes voor kreeg.”

Voor Valentina was dit het eerste van vele bezoeken tijdens haar kotperiode in Gent. Later werd ze regelmatige klant bij De Kringloopwinkel van Beveren-Leie. Shopmomenten waarvan ze best geniet. “Ik vind er veel verborgen pareltjes, soms een tof kookboek maar ook merkkledij, voor weinig geld. Echt elke keer iets anders.”

 

Broek of short, T-shirt of kleedje?

Ze draagt de kleren die ze koopt niet altijd zoals ze in het rek hingen. “Het is soms de kunst om iets moois te maken van wat je koopt. Dan ga ik er creatief mee aan de slag. Een broek verknippen tot een short bijvoorbeeld of van een T-shirt een kleedje maken.”

Valentina ontwikkelt dankzij haar koopjes in De Kringloopwinkel een eigen unieke stijl. “Het idee dat ik iets koop dat niemand anders zal hebben, maakt het zo leuk.”

Ze geeft toe dat nieuw voor haar niet echt passé is. “Ik shop ook graag elders anders, zoals bij de grotere ketens, maar dan combineer graag de vintage stukken met nieuwe kleren. Al valt het me wel op dat ik meer complimenten krijg voor de stukken die in De Kringloopwinkel heb gekocht.”

Door in De Kringloopwinkel te kopen, zorg ik er mee voor dat mensen een job hebben.

Mindswitch

In haar dichte omgeving stelt Valentina nog wat terughoudendheid vast tegenover gebruikte kledij. Maar in het algemeen ziet ze de populariteit van hergebruik en een duurzame levensstijl wel toenemen. “Vintage evenementen, ‘closet sales’, kiloverkopen… noem maar op, lokken steeds meer volk. Dat wijst toch op een mindswitch.”

Mensen aan een job helpen

Een unieke stijl creëren voor weinig geld en duurzaamheid stimuleren, zijn niet de enige drijfveren die Valentina motiveren om te kopen in De Kringloopwinkel. Daarnaast maakt ze ook de keuze bewust omwille van de sociale tewerkstelling die het maatwerkbedrijf biedt. “Door in De Kringloopwinkel te kopen, zorg ik er mee voor dat mensen een job hebben.

Deze mensen willen werken, zoeken werk maar vinden het niet altijd in het reguliere circuit. Hier kunnen ze wel terecht. Ik vind dat fantastisch.”

“Ik vind het ook mooi dat iedereen, zonder onderscheid, welkom is bij De Kringloopwinkel. Arm, rijk, oud, jong… je vindt hier een heel divers publiek”, besluit Valentina.

Scroll Up
Share This